Formació PDI «IA, exàmens i caos..., o com sobreviure avaluant amb cap»

Aquesta activitat formativa per al PDI de la UIB proposa repensar els qüestionaris d'Aula digital com a eina pedagògica útil, automatitzable i adaptada al nou context educatiu marcat per la IA

La retroacció immediata, la personalització de l'aprenentatge i l'estalvi de temps docent són els pilars d’una proposta que respon als nous reptes de l’avaluació.

«Fins ara només feia servir els qüestionaris per a tipus test..., però no sabia tot el que em podia oferir aquesta eina», comenta una docent de la UIB que ja ha fet el curs.

Amb l'auge de la intel·ligència artificial a les aules, sorgeix una pregunta urgent: com avaluar de manera justa i significativa?

El curs Ús dels Qüestionaris a Aula Digital , inclòs a la Formació PDI de la UIB, ofereix una resposta concreta i pràctica.

El seu objectiu és transformar els qüestionaris en eines intel·ligents, formatives i automatitzades, capaces de millorar el seguiment de l'aprenentatge sense sobrecarregar el professorat.

«Del test tancat al seguiment pedagògic obert»

«He après a llegir els resultats com a senyals: què han entès, on fallen i com ajustar el temari»

Davant els riscos que planteja la IA (com ara les respostes generades automàticament), aquesta formació ofereix un enfocament alternatiu: qüestionaris amb retroalimentació automàtica, formats variats i un ús estratègic del banc de continguts que faciliten un seguiment més individualitzat sense sobrecarregar-nos de feina.

Aquesta activitat formativa es desenvolupa completament en línia, amb una metodologia pràctica i amb l’acompanyament dels seus formadors, companys del Servei Campus Digital de la UIB. El professorat de la UIB treballa sobre una assignatura fictícia, cosa que permet aprendre, practicar i equivocar-se en un entorn segur.

«Avaluar també és ensenyar»

«Ara sé com fer que cada resposta doni lloc a un comentari personalitzat. Canvia completament l’experiència d’aprenentatge», afirma una professora.

Més que no pas qualificar, l’avaluació també pot ensenyar. Gràcies a les opcions d’Aula digital, és possible automatitzar comentaris, oferir rutes adaptades i convertir l’avaluació en una experiència formativa.

En contextos massius o híbrids, això significa més control pedagògic sense més càrrega laboral.

«Bancs de preguntes amb lògica (i ordre)»

Tot i que el professorat de la UIB té accés a Aula digital, no tothom treu profit de totes les funcionalitats que ofereix. Aquest curs mostra com es pot millorar la pràctica docent no amb més esforç, sinó amb més estratègia.

«Pensava que el banc de preguntes era un caos... Ara és una biblioteca útil i reutilitzable».

Crear i organitzar bé el banc permet dissenyar avaluacions més diverses i ajustades a diferents nivells i objectius, alhora que redueix la càrrega de treball a llarg termini. És una inversió en eficiència i en justícia educativa.

«Docència eficient en temps d'automatització»

La IA obliga a repensar no solament què cal ensenyar, sinó també com avaluar. Aquest curs dona respostes pràctiques a dubtes comuns del professorat universitari:

  • He d’utilitzar els qüestionaris només com a exàmens?
  • Entenc bé què reflecteixen els resultats?
  • Puc automatitzar sense perdre qualitat pedagògica?

«No es tracta de treballar més, sinó de treballar millor amb allò que ja tenim», afirma un dels formadors.

«Avaluació útil, personalitzada i realista»

Més enllà de la qualificació, aquesta formació obre noves vies per utilitzar l’avaluació com a eina de personalització, fins i tot en contextos marcats per la IA. I ho fa sense complicacions tècniques ni agendes impossibles.

Aquesta proposta, impulsada pel Vicerectorat de PDI a través de la Direcció de Formació PDI de la UIB, respon a una necessitat urgent: avaluar de manera intel·ligent i pedagògicament útil en un entorn de cada vegada més digitalitzat.

Més informació
Publication date: 15/09/2025